Terbaru
Home » NoPen

NoPen

Kita dan Kritikan

kritikan

Hidup ini tidak mungkin sunyi dari kritikan dan perhatian manusia, kerana tidak semua perkara yang kita lakukan akan dipersetujui orang sekeliling, samada perkara itu berbentuk prinsip hidup atau tindakan kita dalam mengurus sesuatu. Ini kerana ianya sudah tersurat dalam fitrah penciptaan manusia, tabiatnya pelbagai. Maka mana mungkin kita mampu memenuhi dan menuruti kehendak setiap mereka. Namun pandangan dan kritikan ini juga ... Read More »

Ceritera Kehidupan

mbaca-quran

A : Cuba sebutkan, apa keburukan yang ada pada orang arab. B : Merokok, kuat menipu, pengotor, pemalas, pemarah, kuat gaduh, pembuli,pembazir, kuat makan bla..bla..bla..bla. A: Cuba sebutkan pula kebaikkan yang ada pada orang arab. B: Hurm.. Muliakan tetamu, hurm.. suka baca al-quran.. hurm.. apa lagi eh? (Sambil menggaru kepala yang tidak gatal) Sedar tidak sedar, sudah 4 tahun berada ... Read More »

Ayuh, jangan khianat

bersyukur

Apa perasaan anda, tikamana anda memberikan pisau kepada seorang kawan, pisau yang sama juga beliau gunakan untuk menikam anda. Marah, Kecewa. Ya, pasti perasaan ini akan menghujani diri anda. Sudahlah diberi hadiah, namun yang dibalasnya adalah pengkhianatan. Nah, itu baru kita berbicara tentang hukum dunia, manusia sesama manusia. Dan pernahkah kita terfikir, jika perkara sama yang berlaku ketika mana seorang ... Read More »

Di Bawah Naungan itu

nakhoda4

Apakah perasaan anda, tikamana sedang berhadapan dengan kesesatan di hutan, seseorang mengurniakan peta dan kompas? Apakah perasaan anda, tikamana sedang pening menggunakan peralatan elektik, anda di ajukan buku manual penggunaanya? Suka. Gembira. Bersyukur sangat-sangat. Mana tidaknya, pertolongan yang dihulurkan itu telah mengeluarkan anda dari dunia kesesatan kepada kebenaran, kejahilan kepada kecerdikan. Kerana sudah menjadi fitrah kepada manusia, mereka tidak suka ... Read More »

Takut

image

Takut la aku, nanti… Takut la aku, nanti…. Takut la aku, nanti…. Itulah patah perkataan yang sering meniti dibilah lidah kita tak kala kita ditawarkan untuk melakukan perkara yang baru dalam kehidupan ini. Takut. Tidak yakin dengan diri. Merasakan diri tidak layak. Semua berlegar dalam kepala, walhal cubanya pun belum. Namun diri sibuk membicaraman tentang kgagalan. Masakan ada yang lemas ... Read More »

Nilai Tambah

image

Nilai tambah, merupakan satu kemahiran yang perlu ada pada diri mereka yang mahu menjadi pendakwah. Agar ia dapat bersaing dan berada di dunia yang serba mencabar ini. Kekadang seorang pendakwah itu di tolak oleh masyarakat yakni mad’u mereka dek kerana ceteknya ilmu agama yang di miliki mereka, namun mereka di tolak di sebabkan kurangnya ilmu sokongan dan ceteknya skill penyampaian ... Read More »

Bijak Bahasa

b0111

“Selamat sejahtera di ucapkan kepada sahabat NON-MUSLIM sekalian” –Premis 1. “Selamat sejahtera di ucapkan kepada sahabat KAFIR sekalian” – Premis 2. Ya, kedua-dua premis di atas membawa maksud yang sama, yakni mengucapkan salam sejahtera kepada sahabat yang bukan beragama islam/kafir. Namun dari sudut kesan psikologi kepada pendengar, terdapat satu kesan yang besar bezanya. Satu lebih lunak, manakala yang satu agak ... Read More »

Nota si Pendosa 1

734532_570464482978000_1665199020_n

Kita seringkali merasa gelisah dengan dosa yang pernah kita lakukan. Kita seringkali terbeban dengan dosa yang pernah kita kerjakan. Kita seringkali rendah diri dengan dosa silam kita. Sehingga menyebabkan dosa silam kita banyak mempengaruhi tindak tanduk kita sekarang ini. Contohnya, bila kita melakukan kesilapan pada sifulan pada masa silam, kita pasti akan merasa malu untuk menegur kesilapannya pada masa kini. ... Read More »

Analogi sebatang rokok

rokok-kadaluarsa

Suatu petang, dalam sebuah kelas, doktor kami berbicara tentang perihal (hukum) merokok, halal mahupun haram. Di bawanya satu analogi menarik saya kira. Perbualann antara seorang guru dan anak muridnya, tentang hukum merokok. Anak murid : Syeikh, apa hukum merokok. Halal atau haram? Guru : (tidak menjawab dengan nas agama, tapi tangannya mengambil satu not wang kertas dalam poket baju dan ... Read More »

Dapatkan segera